مطالب بهمنی

ساخت وبلاگ

بقایای یک منطقه مسکونی هفت هزار ساله در اسرائیل کشف شده است. 

رسانه‌های اسرائیل پنجشنبه ۲۹ بهمن خبر دادند که این آثار در حفاری‌های دو ماه اخیر در منطقه «شوعفات» در شمال اورشلیم (بیت المقدس) مشاهده شد. 

بدین ترتیب، تاریخ زندگی انسانی در بیت المقدس به هفت هزار سال پیش، پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح، باز می‌گردد و قدمت این شهر را طولانی‌تر از دوره‌هایی می‌کند که تا کنون از آن سخن می‌رفت. 

استخوان‌هایی از انسان‌های ساکن منطقه در این حفاری‌ها بدست آمده است. 

بقایایی از «دیوار خانه‌ها» و همچنین «ابزار آلات» سنگی، کاسه سنگی، ابزار مسی ابتدایی و نیز مهره‌های زینتی زنان در این مکان کشف شده است. 

مهره‌ها از دو نوع هستند که معدن آن‌ها در محل هرگز دیده نشده بود و احتمال «واردات» آن یا آوردن آن از نقطه دیگری باستان‌شناسان را به خود مشغول کرده است. 

نوعی «داس» برای برداشت درو و غلات و همچنین نوعی چرخ سنگی برای آرد کردن غلات و گندم از مهم‌ترین آثار بدست آمده اعلام شده است. 

اما تبر، چکش و نوعی درفش یا سوراخ کن ابتدایی نیز که برای زندگی انسان‌های آن زمان اهمیت بسیار داشته، کشف شده است. 

در کنار استخوان‌های انسانی استخوان‌های بز و احتمالاً گاو نیز بدست آمده اما همه استخوان‌ها از گزند روزگار آسیب زیاد دیده است. 

پایه دیوارهای سنگی دو باب «خانه» کشف شده در این مکان، به گفته باستان‌شناسان اسرائیلی، «به خوبی» حفظ شده است. 

بنوشته هاآرتص، برای رسیدن به این بقایا حتی نیازی به حفاری عمیق نبود و این آثار در یک متر از سطح کنونی زمین بدست آمد. 

حفاری‌ها در مسیری انجام شده که قرار بود اسرائیل در آنجاده سازی کند اما احتمال وجود آثار باستان‌شناسی ساخت جاده را متوقف کرد. 

 «اومِر برزیلایی» از مسئولان سازمان میراث فرهنگی اسرائیل، به هاآرتص گفته است، بقایای بدست آمده در نزدیک‌ترین محل تا شهر باستانی «داوود پیامبر» است. 

استخوان‌های انسانی بدست آمده به آزمایشگاه فرستاده شده‌اند تا حدس زده شود که منابع غذایی مردم این منطقه چه بوده است؟. 

این‌ها بقایای قدیمی‌ترین تجمع انسانی در این منطقه محسوب می‌شود و احتمال می‌رود مربوط به دوره «نوسنگی» یا «فرانوسنگی» و در آستانه «عصر مس» باشد. 

در تاریخ بشریت، دوره «نوسنگی» به دوران هشت هزار تا چهار هزار سال پیش از میلاد اطلاق می‌شود که واپسین مرحله «عصر سنگ» یا «عصر حجر» است. 

پس از آن انسان آغاز به کاربرد فلزات کرد و «عصر فلزات» با «عصر مس» آغاز شد و سپس با «عصر برنز» و «عصر آهن» تکمیل یافت. 

در همین حال، در برخی نواحی مانند آسیای غربی، «عصر مس» به هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد نیز اطلاق می‌شود زیرا استفاده از ابزارهای مسی که دوره‌ای از پیشرفت بشر را بشارت می‌داد، آغاز شد. 

باستان‌شناسان اسرائیل گفته‌اند برخی از آثار بدست آمده در شمال اورشلیم می‌تواند مربوط به «عصر مس» باشد. 

بر روی «شوعفات» که این آثار در آن بدست آمده، اکنون یکی از فاجعه بار‌ترین اردوگاههای پرجمعیت فلسطینی به همین نام قرار دارد که ده‌ها هزار فلسطینی را در دو قدمی اورشلیم، در خود جای داده است.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 134 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 23:21

یک عضو کمیته رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در مجلس گفت که دادگاه این متهم، «حامیان» آقای زنجانی را «نادیده گرفت» و به پرونده ۱۲ مدیر دولت محمود احمدی‌نژاد که «امکان انجام تخلف‌ها» را برای او «فراهم» کرده بودند، «ورود نکرد».

امیرعباس سلطانی روز جمعه ۳۰ بهمن در مصاحبه‌ با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که «ایراد اساسی و اشکال بزرگ» دادگاه بابک زنجانی این بود که حامیان او را «نادیده گرفت».

وی تاکید کرد که دادگاه به پرونده ۱۲ مدیر دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، که «در سطح وزیر و معاون‌وزیر» بودند و «امکان انجام این تخلف‌ها» را برای آقای زنجانی «فراهم» کرده بودند، «ورود نکرد».

آقای سلطانی پیش از این نیز بار‌ها وزیر اطلاعات، وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که در پرونده بابک زنجانی «درگیر» بوده‌اند و در جلسه‌ای به او اجازه فروش نفت را داده‌اند.

در همین حال عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، روز ۲۶ بهمن بدون اشاره به جزئیات گفته بود از «چند وزیر» دولت سابق که «صورتجلسه» مرتبط با بابک زنجانی را امضا کرده بودند و «برخی مسئولین مرتبط» با پرونده تحقیق شده است.

پیش از این نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز ۱۴ مهر ۹۳ از «تحقیق» از سه وزیر و رییس بانک مرکزی دولت محمود احمدی‌نژاد در رابطه با پرونده بابک زنجانی خبر داده بود.

بابک زنجانی در کیفرخواست خود متهم شده‌ است که «یک میلیون بشکه نفت به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو» را از شرکت نفت ایران تحویل گرفته و از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده پرداخت کند، «۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده‌ است».

آقای سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «تنها اتفاق جدی» در پرونده بابک زنجانی آغاز فروش اموال او برای جبران بخشی از بدهی‌هایش است و تا این لحظه «حتی یک ریال از این بدهی‌ها پرداخت نشده‌ است».

وی اعلام کرد که با درخواست دادگاه، یک کمیته پنج نفره اموال بابک زنجانی را قیمت‌گذاری و به قوه قضاییه اعلام کرده است.

به گفته آقای سلطانی، ارزش اموال و دارایی‌های بابک زنجانی در ایران حدود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۶۰ درصد از این اموال به دلایلی از جمله ادعای خانواده آقای زنجانی و طلبکارهای دیگر قابل فروش نیست.

اصغر هندی مسئول دریافت مطالبات وزارت نفت، روز ۲۷ بهمن ماه گفته بود که مقدمات فروش اموال آقای زنجانی آغاز شده و از هفته آینده نسبت به فروش اموال اقدام می‌شود.

ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده بابک زنجانی، در آذرماه اعلام کرده بود به دلیل ارائه یک «برگ برات» از سوی آقای زنجانی در «یک کشور و بانک خارجی»، به منظور «پرداخت و تضمین پرداخت» بدهی به وزارت نفت ایران، با تقاضای مهلت یک‌ماهه به او برای پرداخت بدهی‌اش موافقت کرده‌ است.

برات، سندی تجاری است که بیشتر بین تجار رد و بدل می‌شود. بر اساس آن فردی به فرد دیگر دستور می‌دهد مبلغ معینی را در وجه یا به حواله شخص ثالث پرداخت کند.

مهلت یک‌ماهه قبلی دادگاه در ۲۹ دی به پایان رسید و قاضی به درخواست وکیل آقای زنجانی با تمدید آن موافقت کرد.

اما شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که بابک زنجانی اقدامی برای پرداخت بدهی‌های خود انجام نداده و جلسه دادگاه او از سر گرفته شد.

با این حال رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی، روز جمعه به نقل از قاضی پرونده اعلام کرد که درخواست آزادی و لغو بازداشت موقت بابک زنجانی «در حال بررسی» است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای کوهپایه‌زاده درباره پرداخت بدهی‌های موکلش گفت: «بگذارید فارغ از بحث‌های رسانه‌ای پرونده جلو برود. شاید در هفته‌های آینده بمب خبری داشته باشیم».

بابک زنجانی و وکیل او پیش از این اعلام کرده بودند تا زمانی که تحریم‌های غرب علیه ایران برداشته نشود امکان واریز بدهی آقای زنجانی به حساب شرکت ملی نفت ایران وجود ندارد.

علی اکبر ماهرخ‌زاد، مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران روز ۱۲ آبان این اظهارات را «بهانه‌جویی» خوانده و گفته بود که این شرکت حاضر است طلبش از آقای زنجانی، حتی به حساب‌هایی که تحریم است واریز و «بلوکه شود» تا بعد از برداشته شدن تحریم‌ها به ایران منتقل شود.

آقای ماهرخ‌زاد پیش از این نیز بار‌ها بابک زنجانی و وکلای او را متهم کرده‌ است که ادعای پرداخت بدهی را با هدف «سوءاستفاده تبلیغاتی، اتلاف وقت و اطاله دادرسی» مطرح کرده‌اند.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 117 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 23:21

هارپر لی، نویسنده معروف آمریکایی در سن ۸۹ سالگی در ایالت آلاباما درگذشت.

به گزار ش خبرگزاری رویترز، هارپر لی، نویسنده رمان «کشتن مرغ مقلد» که از آن به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک و مدرن آمریکایی یاد می‌شود، در سال‌های اخیر در انزوا زندگی می‌کرد.

خانم لی برای رمان «کشتن مرغ مقلد» جایزه پولیتزر را در سال ۱۹۶۰ به دست آورد. این کتاب به ده‌ها زبان از جلمه فارسی ترجمه شده است.

انتشار کتاب دوم هارپر لی، ۵۵ سال زمان بُرد و او در سال گذشته میلادی رمان «برو دیده‌بانی بگمار» را منتشر کرد و به سرعت در بازار کتاب آمریکا و اروپا پرفروش شد.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 118 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 23:21

ایران با ایجاد «منطقه حائل و پرواز ممنوع در سوریه» مخالف است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را «تکرار خطاهای قبلی» دانسته است.

ترکیه و آلمان دو کشوری هستند که اخیرا خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه شده‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته که ایجاد چنین منطقه‌ای «به بهبود وضعیت آوارگان در سوریه» کمک می‌کند.

اما آقای امیرعبداللهیان با «انتقاد از برخی کشورهایی که در میز مذاکرات گروه بین‌المللی حمایت از سوریه حضور دارند اما در عمل رویکرد نادرست نظامی را پیگیری می‌کنند»، گفته است: «بدون تردید تکرار موضوع منطقه پرواز ممنوع کمکی به امنیت و ثبات منطقه نمی‌کند».

ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز منطقه‌ای مشخص، به معنی آن است که هواپیماهای جنگی امکان پرواز بر فراز آن را نخواهند داشت.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در جریان حمله به عراق و لیبی، بر فراز این کشورها منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده بود.

روسیه و سوریه پیش از این با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان سوریه مخالفت کرده بودند.

روسیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا روز جمعه، جلسه‌ای درباره احتمال دخالت نظامی زمینی ترکیه در سوریه برگزار کند.

ترکیه و عربستان سعودی که از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کنند، گفته‌اند که برای عملیات زمینی در سوریه با هدف مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) آماده می‌شوند.

خبرگزاری اینترفکس همچنین به نقل از وزارت امور خارجه روسیه گزارش داده که کارشناسان این کشور با همتایان آمریکایی خود در ژنو درباره آتش‌بس در سوریه گفتگو می‌کنند.

ترک مخاصمه و آتش‌بس در سوریه قرار بود از روز جمعه برقرار شود اما این اتفاق رخ نداد.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 155 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:20

در نظام جمهوری اسلامی هر روز تصمیماتی گرفته می‌شود که موجب شگفتی است یا رکوردهای تازهای در انواع و میزان فساد، آمارسازی، و دروغگویی زده می‌شود یا پدیده‌های تازهٔ سیاسی ظهور می‌کنند.

این شگفتی و تازگی علی رغم بالا رفتن آستانهٔ شگفت زده نشدن ناظران و شهروندان ایرانی به علت میزان بالای این شگفتی‌هاست. در عین حال، در فرایند آماده شدن برای انتخابات دهم مجلس و انتخابات پنجم خبرگان شاهد رویدادهایی بودیم که باز هم ناظران جمهوری اسلامی را که به اعمال عجیب و غریب عادت دارند شگفت زده کرد یا برای آن‌ها تازگی داشت. 
 
توزیع و جابحایی نامزد‌ها به عنوان یک روال

تعدادی از نامزدهای مجلس شورا و مجلس خبرگان حوزهٔ انتخابیهٔ خود را بعد از تایید صلاحیت تغییر دادند و این امر مورد تایید شورای نگهبان بود. (فارس ۲۷ بهمن ۱۳۹۴) این کار در مورد مجلس خبرگان برای جلوگیری از فکاهی یک کرسی- یک نامزد در برخی از حوزه‌های انتخابی مجلس خبرگان و درست کردن فهرست نامزدهای گروه‌های اقتدارگرا در شهرستان‌ها در انتخابات مجلس انجام گرفت. تنها در کشوری که نامزد‌ها از بالا به مردم معرفی می‌شوند نیازی نیست نامزد‌ها ساکن حوزهٔ انتخابیه باشند. 

رد صلاحیت عضو سابق شورای نگهبان

صلاحیت محمدرضاعباسی فرد از حقوقدانان سابق شورای نگهبان و عضوسابق مجلس خبرگان به استناد بند ب ماده سوم قانون انتخابات خبرگان رهبری یعنی عدم شرکت در امتحان به تائید فقهای شورای نگهبان نرسید. وی ۱۲ سال عضو شورا بوده است. به گفتهٔ خود وی به‌علت سابقه امتحان کتبی و شفاهی و کسب نمره خوب با تائید فقهای شورا عضو این مجلس در دوره سوم از خوزستان بوده است. (اطلاعات، ۲۵ بهمن ۱۳۰۴) 

رد صلاحیت تایید شده‌ها

عباس حسینی قائم‌ مقامی و مهدی هادوی ‌تهرانی که صلاحیتشان در دوره‌های پیشین انتخابات خبرگان و نیز در همین دوره تأیید شده بود در آخرین ساعات با رد شورای نگهبان مواجه شدند. نام قائم‌ مقامی روز ۲۱ بهمن و تنها ساعاتی پس از ضبط سخنرانی تبلیغاتی او در رادیو و تلویزیون دولتی از فهرست تأیید صلاحیت‌شدگان حذف شد. قائم‌مقامی در مصاحبه‌ای که پس از تأیید صلاحیت او در رسانه‌ها منتشر شد، درخصوص اجتهاد حسن خمینی گفته بود: «به نظر بنده و با‌شناختی که از آسید حسن آقا دارم ایشان حتما درجه اجتهاد دارد. نه فقط برای من، بلکه برای هر کسی که ایشان را می‌شناسد و آثار او را دیده و با ایشان نشست و برخاست مختصری هم داشته است تردیدی در این باقی نمی‌نماند.» (تابناک ۲۴ بهمن ۱۳۹۴) 

نامزدهای جناح رقیب در فهرست اصلاح طلبان

بعد از شگفتی رای عضو شورای شهر تهران (که با فهرست اصلاح طلبان انتخاب شده بود) به قالیباف اکنون در شهرهای مختلف اصلاح طلبان اعضای جناح مقابل را در فهرست خود می‌گذارند. عضو هیأت رئیسه شورای مشورتی اصلاح طلبان قم می‌گوید «دو نامزد لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه برای حوزه انتخابیه قم مورد حمایت اصلاح طلبان قم است.» او در توجیه این کار می‌گوید: «گاهی منافع و مصالح ملی کشور اقتضا می‌کند که از خود گذشتگی کنیم و فهرست مشترک ما با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز بر اساس منافع ملی و مصالح کشور است. البته ما هرگز از تابلو اصلاح طلبی خود دست برنخواهیم داشت.» (مهدی فراهانی تابناک، ۲۵ بهمن ۱۳۹۴) 

احمد شیرزاد -عضو سابق مجلس- نیز می‌گوید: «باید اذعان داشت که اصلاح‌طلبان باید در این دوره عاقلانه‌تر رفتار کنند. در همین راستا قرار دادن چهره‌هایی از اصولگرایان در لیست‌های اصلاح‌طلبان که دارای مقبولیت هستند و در جامعه به عنوان حامیان دولت شناخته می‌شوند مطلوب است. (آرمان ۲۵ بهمن ۱۳۹۴) این استراتژی برای کم کردن زاویهٔ اصلاح طلبان با حاکمیت و به طور خاص نهادهای نظامی و امنیتی و بیت رهبری است:» زاویه‌ای بین جریان اصلاحات و بخش‌هایی از حاکمیت پیش آمده است. بخشی از تریبون‌ها در اختیار رقیب بود و هر اتهامی که خواستند زدند. امروز راهبرد اصلی ما این است که این زاویه را کم کنیم «. (محمدرضا عارف، ایلنا ۲۵ بهمن ۱۳۹۴) 

اصلاح طلبان برای توجیه گذاشتن نامزدهای جناح مقابل (سه تن از اعضای فراکسیون روهروان یعنی علی مطهری، بهروز نعمتی و داوود محمدی) در فهرست خود به میثاق نامه‌ای اشاره می‌کنند که مشخص است نامزدهای جناح اقتدارگرا آن را امضا نمی‌کنند یا مشروط امضا می‌کنند:» در این چیزی که اسمش را میثاق‌نامه گذاشته‌اند، اطلاعات شخصی مثل میزان تحصیلات و سوابق پژوهشی و آموزشی و سوابق اجرایی و فعالیت رسانه‌ای را خواسته‌اند و در پایان آن هم آمده است که کاندیدا در صورت پیروزی در انتخابات، عضو فعال فراکسیون اصلاح‌طلبان شود، که این بند را بنده نپذیرفتم. «(علی مطهری، ایسنا ۲۶ بهمن ۱۳۹۴) بنا به این شرط غیر عملی آن دسته از اقتدارگرایانی که هشت سال در مجلس بوده و بار‌ها هم مدح احمدی‌نژاد را کرده‌اند باید تعهد دهند در صورت رای آوردن باید رنگ عوض کرده، در فراکسیون اصلاحات در مجلس عضو شده و به اصلاحات متعهد شوند. 

برخی از اصلاح طلبان فرا‌تر از این رفته و با نامزدهای طرف مقابل ائتلاف کرده‌اند. مسعود پزشکیان مجلس از تبریز با همراهی کاندیداهای اصولگرای تبریز قصد ایجاد ائتلافی جدید را دارند. پزشکیان با همراهی محمد حسین فرهنگی کاندیدای مورد حمایت اقتدارگرایان و جبهه پایداری و علیرضا منادی دیگر عضو مجلس از تبریز خبر ائتلاف خود را رسانه‌ای کرد. (تابناک ۲۶ بهمن ۱۳۹۴) در آخرین فهرست مورد حمایت ائتلاف اصلاح طلبان آذربایجان شرقی چهره‌های نزدیک به اصلاح طلبان همچون نظام الدین برزگری (مشاور دولت و رئیس سابق استاندارد کشور) و سعید نیکوخصلت (رئیس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریز) حذف و به جای آن‌ها از چهره‌های جناح مقابل جای گرفته‌اند (خبر آنلاین، ۲۵ بهمن ۱۳۹۴). 

نامزدهای مطمئن

سه نامزد مجلس خبرگان آن چنان از انتخاب خود در تهران اطمینان دارند که از زمان نطق انتخاباتی خود در رادیو و تلویزیون دولتی استفاده نکردند. محمد باقرکنی، محمد یزدی و محمدتقی مصباح‌یزدی از زمان ۲۰ دقیقه‌ای نطق خود صرف نظر کردند و تلویزوین دولتی در مدت ۲ دقیقه این برنامه به معرفی زندگی‌نامه این افراد پرداخت. (تسنیم ۲۸ بهمن ۱۳۹۴) در سال ۱۳۵۸ که رقابت میان نامزدهای انواع انتخابات شدید بود نامزد‌ها بر سر ثانیه با هم جدال داشتند اما ۳۶ سال انتخابات چنان برگزار می‌شود که بسیاری از نامزد‌ها اصولا نیازی به تبلیغات انتخاباتی نمی‌بینند. این سه نامزد هیچ مشکل سیاسی خاصی با رسانه‌های دولتی نداشته‌اند تا بدین سبب با آن‌ها فاصله گرفته باشند. 

احکام فقهی انتخابات

از تازه‌های دیگر انتخابات ۹۴ فتاوای خامنه‌ای است که توسط فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه منتشر شده است. محتوای همهٔ احکام ارائه شده آن است که همهٔ ایرانیان باید بدون هیچ قید و شرطی در انتخابات شرکت کنند و اگر نکنند مرتکب خلاف شرع و گناه شده‌اند. خامنه‌ای آن چنان با حربهٔ ترس مذهبی بر شرکت افراد در انتخابات اصرار دارد که اجازهٔ مرد برای بیرون رفتن زن را از خانه برای رای دادن لغو می‌کند، غیبت پشت سر نامزد‌ها را مجاز می‌شمرد (و اسم آن را می‌گذارد مشاوره)، در مورد دخالت بسیج در انتخابات سکوت می‌کند، و شرکت در انتخابات را واجب عینی می‌شمرد. نشستن در مقام ولی فقیه و صغیر فرض کردن شهروندان تا اندازه وی را رهزنی کرده که بدون توجه به خلاف عقل بودن شرکت در انتخاباتی که تداوم بخش استبداد دینی است آن را واجب شرعی معرفی می‌کند. 

تاریکی کامل هزینه‌ها، مثل همیشه

علی رغم تحولات فوق یک چیز در انتخابات مهندسی شده در ایران تغییر پیدا نمی‌کند و آن مشخص نبودن منبع هزینه‌هاست. هزاران میلیارد تومان در انتخابات هزینه می‌شود اما در نظام مقدس کسی نباید از منبع این هزینه‌ها خبر داشته باشد ؛منابع به دست آمده از فعالیت‌های اقتصادی سپاه و دستگاه‌های امنیتی، و سهم سیاسی جناح‌ها از رانت‌ها و امتیازات حکومتی.

----------------------------------------------------------------

یادداشت‌ها بیانگر نظر نویسندگان آنهاست و نه بازتاب دیدگاهی از رادیو فردا

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 134 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:20

حزب مردم‌سالاری با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در جلسه سخنرانی مصطفی کواکبیان، دبیرکل این حزب و نامزد اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گاز اشک‌آور پرتاب شده است.

از سوی دیگر یک مقام مسوول در استانداری تهران گفته که حضور ماموران نیروی انتظامی در مسجد ابوذر تهران، محل سخنرانی آقای کواکبیان، ربطی به انتخابات نداشته است.

در اطلاعیه حزب مردمسالاری آمده نیروهایی که این حزب خودسر نامیده، مانع سخنرانی دبیرکل حزب مردمسالاری شده‌اند.

به‌گفته این حزب، مهاجمان به امام‌جماعت مسجد ابوذر که خواستار برگزار شدن سخنرانی آقای کواکبیان شده بود حمله کرده و مانع سخنرانی او شدند.

تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه آغاز شد. در ماه‌های اخیر سخنرانی بعضی از چهره‌های اصلاح‌طلب در چند شهر ایران لغو شده است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه پیشتر گفته بود سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش بعضی گروه‌ها را به‌دنبال داشته باشد، برگزار نشود.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 168 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:20

بر اساس اسنادی که توسط بنیاد ملی حافظه تاريخی لهستان افشا شده است، لخ والسا، یکی از معروف‌ترین فعالان طرفدار دموکراسی و رئیس جمهور سابق این کشور، در دهه هفتاد میلادی با نهادهای امنیتی حکومت کمونیست لهستان همکاری داشته است.

لخ والسا این اتهام را تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، مدیر بنیاد ملی حافظه تاریخی لهستان که نهادی دولتی است روز پنج‌شنبه، ۲۹ بهمن‌ماه، اعلام کرد که اسناد مربوط به همکاری لخ والسا با نهادهای امنیتی هفته جاری کشف شده‌ است.

لوکاش کامینسکی، مدیر بنیاد حافظه تاریخی ملی لهستان، گفت: «این اسناد حاوی پاکتی است که در آن سند همکاری با پلیس مخفی به دست لخ والسا و به نام مستعار "بولک" امضا شده است.»

بنیاد ملی حافظه تاریخی لهستان یک نهاد دولتی است که در مورد جرایم دوران حکومت کمونیستی و اشغال لهستان توسط آلمان نازی تحقیق و اسناد آن دوران را جمع‌آوری می‌کند.

مدیر این بنیاد در یک کنفرانس خبری در شهر ورشو افزود: «در این اسناد قبض‌های دریافت پول نیز هست که با نام "بولک" امضا شده‌اند.»

لخ والسا، برقکار کارخانه‌های کشتی‌سازی، رهبر جنبش همبستگی بود که در سرنگونی رژیم کمونیستی لهستان نقش مهمی ایفا کرد و در اولین انتخابات آزاد کشور در سال ۱۹۹۰ به ریاست جمهوری انتخاب شد.

او بارها به همکاری با نهادهای امنیتی مخوف رژیم کمونیستی متهم شده و سال‌ها با این اتهامات مبارزه کرده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۰۰ یک دادگاه ویژه در لهستان طی حکمی اعلام کرد که لخ والسا هیچ گاه با نهادهای امنیتی رژیم سابق لهستان همکاری نداشته است.

لخ والسا برنده جایزه صلح نوبل که اکنون ۷۲ سال دارد، از مدت‌ها پیش فعالیت سیاسی را کنار گذاشته، ولی هنوز هم به عنوان سیاستمداری کهنه‌کار در کشور خود مورد احترام است.

بنیاد ملی حافظه تاریخی لهستان این اسناد جدید را از بیوه ژنرال ژسلاو کیژساک، آخرین نخست وزیر رژیم کمونیستی لهستان، دریافت کرده است.

لخ والسا که همواره اتهامات مربوط به خبرچینی از سایر فعالان طرفدار دموکراسی را تکذیب کرده در واکنش به افشای مدارک جدید گفت که ژنرال کیژساک و ماموران او در جعل سند سابقه طولانی دارند و به این وسیله تلاش می‌کردند اعتبار رهبر اپوزیسیون را خدشه‌دار کرده و از دریافت جایزه نوبل که در سال ۱۹۸۳ به او اعطا شد، جلوگیری کنند.

لخ والسا در توضیح بیشتر یک وبلاگ نوشت: «هیچ مدرکی که من امضا کرده باشم در کار نیست.»

او مدارک جدید را جعلی خوانده و افزود که قصد دارد این موضوع را به مراجع قضایی ارجاع دهد. به گزارش یک شبکه تلویزیونی خصوصی، آقای والسا هم اکنون در آمریکای جنوبی به سر می‌برد.

حزب قانون و عدالت که اکنون دولت لهستان را در دست دارد، از مدت‌ها پیش ادعا می‌کند که لخ والسا و تعداد زیادی از فعالان طرفدار دموکراسی که در سال‌های دهه ۱۹۸۰ با رژیم کمونیستی لهستان مذاکره کردند، با نهادهای امنیتی آن رژیم همکاری داشته و در نهایت منافع لهستان را فروختند.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 117 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 20:59

در حالی که حزب مردمسالاری از «پرتاب گاز اشک‌آور» و حمله به سخنرانی مصطفی کواکبیان، نامزد اصلاح‌طلبان، در مسجد ابوذر تهران خبر می‌دهد، یک «مقام مسئول» در استانداری تهران اعلام کرد که حضور ماموران نیروی انتظامی در این مسجد ارتباطی به انتخابات نداشته است.

مراسم سخنرانی محمدرضا خاتمی٬ عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، نیز در دانشگاه هرمزگان و در پی تحصن گروهی که خود را «دانشجویان انقلابی» معرفی کردند لغو شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، یک مقام مسئول در استانداری تهران که نام او ذکر نشده شامگاه پنج‌شنبه، ۲۹ بهمن، گفت که «اقدامات انتظامی» انجام شده در مسجد ابوذر تهران «هیچ ارتباطی به موضوع انتخابات و یا سخنرانی نامزدهای انتخاباتی نداشته است».

وی در عین حال بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که گروهی در روز پنج‌شنبه قصد برگزاری تجمعی در اعتراض به سخنرانی «دو شب قبل» در این مسجد را داشته‌اند.

به گفته این مقام استانداری تهران، «با ورود مسئولان امنیتی به موضوع و استقرار نیروی انتظامی در محل» از برگزاری تجمع در این مسجد «پیشگیری» شده و «اقدامات لازم برای برقراری نظم و آرامش در منطقه انجام شده است».

اما گزارش خبرگزاری ایرنا در حالی منتشر می‌شود که ستاد انتخاباتی حزب مردمسالاری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «نیروهای خودسر» شامگاه پنج‌شنبه با «پرتاب گاز اشک‌آور» مانع سخنرانی مصطفی کواکبیان، نامزد اصلاح‌طلبان و دبیرکل حزب مردمسالاری، در مسجد ابوذر تهران شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این افراد به سوی امام جماعت مسجد ابوذر که خواستار برگزار شدن سخنرانی آقای کواکبیان شده بود، نیز «حمله» کرده و مانع سخن گفتن او شده‌اند.

به گفته این حزب، این افراد «دوربین و موبایل عکاس حاضر در مسجد را نیز گرفته و عکس‌های آن را ضبط کردند».

تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس روز پنج‌شنبه آغاز شد و گروه‌های اصلاح‌طلب جدولی از برنامه سخنرانی افراد نزدیک به این گروه در شهرهای مختلف را منتشر کرده‌اند.

با این حال، بر اساس گزارش‌ها، در همین آغاز کار سخنرانی برخی از نامزد‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب در چند شهر لغو شده است.

از جمله محمود صادقی، نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران، روز پنج‌شنبه خبر داد که مراسم سخنرانی او در دانشگاه تربیت مدرس لغو شده است.

یک روز پیش از آن نیز وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، خبر داده بود که سخنرانی علی شکوری راد و فائزه هاشمی در دانشگاه شیراز «در پی فشار تندرو‌ها» لغو شده است.

در همین حال انجمن «فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سخنرانی علی شکوری‌ راد در این دانشگاه با وجود صادر شدن مجوز مراسم، در پی «فشار گروه‌های خودسر و تندرو» لغو شده است.

علی شکوری راد خود نیز با صدور اطلاعیه‌ای مسئول نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه شیراز را متهم کرده است که «تحت فشار نیروهای غیرمسئول شانه از زیر بار مسئولیت خالی کرده» و با مصاحبه خود «زمینه لغو مجوز صادره» را فراهم کرده است.

اشاره آقای شکوری راد به گفته جواد نیری، مسئول نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه شیراز، است که در مصاحبه‌ای با وب‌سایت «غریو» گزارش‌ها از صدور مجوز برای سخنرانی فائزه هاشمی و علی شکوری راد را تکذیب کرده و گفته است که با ورود «محکومین فتنه» به این دانشگاه مخالف است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نزدیکان او از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

خبرگزاری ایرنا نیز روز ۲۵ بهمن به نقل از مهدی مقدری، سخنگوی ائتلاف اصلاح‌طلبان اصفهان، خبر داده بود که نیروی انتظامی اصفهان از نشست این گروه در مجموعه ورزشی کارگران این شهر که بنا بود با سخنرانی علی تاجرنیا، نماینده مجلس ششم، برگزار شود جلوگیری کرده و این مراسم در ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان برگزار شده است.

لغو سخنرانی محمدرضا خاتمی به دست دانشجویان «انقلابی»

در همین حال مراسم سخنرانی محمدرضا خاتمی٬ عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، نیز در دانشگاه هرمزگان در پی تحصن گروهی که خود را «دانشجویان انقلابی» معرفی کردند لغو شد.

به گزارش وب‌سایت «هرمز پرس»، این «دانشجویان انقلابی» پس از اطلاع از خبر حضور قریب‌الوقوع خاتمی در دانشگاه هرمزگان از روز پنج‌شنبه، ۲۹ بهمن، مقابل دفتر رئیس این دانشگاه تحصن کرده و خواستار ممانعت از سخنرانی وی شدند.

۲۴ ساعت پس از گذشت این تحصن٬ آن‌ طور که این سایت محلی گزارش کرده است، مسئولان دانشگاه هرمزگان تصمیم گرفتند این سخنرانی را لغو کنند.

«دانشجویان انقلابی» در پی لغو این سخنرانی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که «دانشجویان بصیر و آگاه هرگز ننگ حضور عامل فتنه سال ۸۸ را تحمل نخواهند کرد».

در ماه‌های گذشته نیز به مراسم سخنرانی چندین چهره اصلاح‌طلب حمله شده و از سخنرانی چند فعال سیاسی دیگر ممانعت شده بود.

از جمله، بر اساس گزارش‌ها، سخنرانی الهه کولایی در شیراز و اراک و سخنرانی رسول منتجب‌نیاو هادی غفاری در کرج لغو شده بود.

روز دوشنبه، ۱۶ آذر، نیز سخنرانی محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده در دانشگاه علامه طباطبایی تهران پیش از برگزاری به دلیل پرتاب «گاز فلفل» یا «گاز اشک‌آور» در سالن مراسم لغو شده بود.

در همان روز سخنرانی آذر منصوری و جهانبخش خانجانی در دانشگاه شهید چمران اهواز پس از حمله نیروهای بسیج دانشجویی به این مراسم لغو شد.

پیش از آن نیز به سخنرانی آذر منصوری در دانشگاه آزاد یاسوج و سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری در قرچک حمله شده بود.

پس از حمله به سخنرانی اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، توصیه کرد که سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش برخی گروه‌ها را به دنبال داشته و «فضا را به هم بریزد» اصلاً برگزار نشود.

از آن زمان تاکنون این تنها واکنش قوه قضاییه جمهوری اسلامی به اخلال در سخنرانی‌ها و مراسم مربوط به اصلاح‌طلبان بوده است.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 95 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 20:59

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده می‌گویند جت‌های جنگنده آمریکا چندین هدف ازجمله یک اردوگاه آموزشی گروه خلافت اسلامی را در لیبی هدف قرار دادند.

بر اساس این گزارش یکی از رهبران ارشد گروه خلافت اسلامی هم در این اردوگاه بوده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقام‌های شهر طرابلس تعداد کشته‌شدگان این حمله را ۴۱ نفر اعلام کرده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته که حملات در نزدیکی مرز تونس صورت گرفته است.

ارتش ایالات متحده آمریکا فعالیت‌های گروه خلافت اسلامی یا داعش در لیبی را از نزدیک دنبال می‌کند. در یک دوره چندماهه گروه کوچکی از افراد ارتش آمریکا به لیبی رفته‌اند. نیروهای ویژه‌ای از بریتانیا، فرانسه و ایتالیا هم به تهیه اطلاعات برای نقشه‌برداری و عکسبرداری هوایی فعالیت دارند.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 132 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 20:59

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 136 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:38

دونالد توسک، رییس شورای اروپا اعلام کرده رهبران اروپایی و ترکیه در اوایل ماه مارس، حدود ده روز دیگر نشست ویژه‌ای برای بررسی راه‌های مقابله با بحران پناهجویان برگزار خواهند کرد.

آقای توسک در یک کنفرانس خبری در روز پنجشنبه و در پایان  نخستین روز نشست دو روزه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که کشورهای شرکت‌کننده بر طرح اقدام‌ مشترکی با ترکیه توافق کردند.

کشورهای اروپای مرکزی که مخالف پذیرفتن پناهجویان هستند، روز چهارشنبه اعلام کردند محدودیت‌های بیشتری در حوزه شنگن اعمال خواهند کرد، مگر آنکه ترکیه سیاست خود را در قبال پناهجویان تغییر دهد.

اتحادیه اروپا پیشتر متعهد شده بود حدود ۳ میلیارد دلار به ترکیه بپردازد تا در خاک خود پناهجویان را اسکان دهد اما ترکیه می‌گوید این مبلغ به آن کشور پرداخت نشده و ظرفیت پذیرش پناهجویان بیشتر را ندارد. در سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون پناهجو وارد اروپا شدند.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 117 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:38

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، می‌گوید که در صورت اعزام نیروی زمینی این کشور در چارچوب ائتلاف بین‌المللی، این نیروها بر جنگ با داعش متمرکز خواهند بود.

او همچنین تاکید کرد که عملیات عربستان در یمن تا به قدرت بازگشتن «حکومت مشروع» این کشور ادامه خواهد یافت.

آقای جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز جمعه، ۳۰ بهمن، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد قصد این کشور برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، تاکید کرد که عربستان آمادگی خود را برای فرستادن «نیروی ویژه» به سوریه در چارچوب ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا اعلام کرده است.

او سپس تاکید کرد که «اگر نیروی زمینی عربستان به سوریه اعزام شود، مسئولیت و ماموریت این نیرو جنگ با داعش و نابودی آن خواهد بود».

وزیر خارجه عربستان درباره احتمال ورود این نیرو به جنگ با حکومت بشار اسد نیز گفت که «این موضوعی است که ائتلاف بین‌المللی باید در مورد آن تصمیم بگیرد».

عادل الجبیر روز جمعه همچنین به سخنان یک هفته پیش بشار اسد واکنش نشان داده است که گفته بود «هدف نهایی او پس گرفتن تمام خاک کشور از تروریست‌هاست».

به گفته آقای جبیر، «اسد از آغاز بحران در سوریه چیزهای زیادی گفته که بیشتر آنها واقع‌بینانه نبوده است».

رئیس جمهوری سوریه روز ۲۳ بهمن در مصاحبه‌ای ادعا کرد که از مذاکره صلح با مخالفان حکومت خود حمایت می‌کند، اما چنین مذاکره‌ای به معنای توقف جنگ با «تروریست‌ها» نیست و جنگ با آنها تا تصرف دوباره همه کشور ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه عربستان در زمینه اجرای توافق آتش‌بس در سوریه و آغاز عملیات سازمان ملل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره دولت و مخالفان هم تاکید کرد که «وضعیت بسیار شکننده‌ای است و معلوم خواهد شد که بشار اسد و متحدانش واقعا خواهان حل مشکل از راه دیپلماتیک و سیاسی هستند یا نه».

جنگ در یمن

عادل الجبیر در پاسخ به این سوال که به عقیده برخی از تحلیل‌گران عربستان در «باتلاق» جنگ در یمن گیر افتاده و نمی‌تواند نیروی زمینی چندانی به سوریه بفرستد نیز گفت که «تنها بخش بسیار بسیار کوچکی از ارتش ما درگیر جنگ در یمن است».

او اضافه کرد که «تردیدی نیست که ائتلاف بین‌المللی موفق خواهد شد تا حکومت مشروع یمن را بار دیگر در سراسر این کشور حاکم کند، و فقط مدتی وقت لازم دارد.»

او تاکید کرد که حمایت از دولت عبدربه منصور هادی تا رسیدن به اهداف مورد نظر با توافقی سیاسی ادامه خواهد یافت.

عربستان و کشورهای متحدش در شورای همکاری خلیج فارس ایران را به حمایت عملی از شورشیان شیعه حوثی در یمن متهم می‌کنند.

اتهامی که ایران آن را تکذیب کرده و می‌گوید که تنها از حقوق مشروع مردم یمن حمایت می‌کند.

وزیر خارجه عربستان ادامه داده است که «اگر ایران می‌خواهد روابط خوبی با عربستان داشته باشد لازم است رفتار و سیاست‌هایش را عوض کند. فقط حرف کافی نیست.»

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 135 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:38

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در جریان دیدار رسمی از پایتخت گرجستان، آمریکا را به اظهارات ضد و نقیض درباره شبه‌نظامیان کرد سوری متهم کرد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، آقای چاووش‌اوغلو همچنین با ضد و نقیض خواندن سخنان مقام‌های آمریکا درباره ی‌پ‌گ یا یگان‌های مدافع خلق، شبه‌نظامیان کرد وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، این ‌شبه‌نظامیان را تروریست خواند.

ترکیه کردهای مسلح ترکیه و سوریه و دولت بشار اسد را مسوول حملات روز چهارشنبه در آنکارا می‌داند. پ‌کا‌کا و حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه هر دو این اتهام را رد کرده‌اند.

 آمریکا این حملات را محکوم کرده اما گفته هنوز نمی‌تواند اتهام ترکیه را در مورد دست‌ داشتن شبه‌نظامیان کرد سوری در آن تایید یا رد کند.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 151 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 18:27

دونالد توسک، رییس شورای اروپا اعلام کرده رهبران اروپایی و ترکیه در اوایل ماه مارس، حدود ده روز دیگر نشست ویژه‌ای برای بررسی راه‌های مقابله با بحران پناهجویان برگزار خواهند کرد.

آقای توسک در یک کنفرانس خبری در روز پنجشنبه و در پایان  نخستین روز نشست دو روزه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که کشورهای شرکت‌کننده بر طرح اقدام‌ مشترکی با ترکیه توافق کردند.

کشورهای اروپای مرکزی که مخالف پذیرفتن پناهجویان هستند، روز چهارشنبه اعلام کردند محدودیت‌های بیشتری در حوزه شنگن اعمال خواهند کرد، مگر آنکه ترکیه سیاست خود را در قبال پناهجویان تغییر دهد.

اتحادیه اروپا پیشتر متعهد شده بود حدود ۳ میلیارد دلار به ترکیه بپردازد تا در خاک خود پناهجویان را اسکان دهد اما ترکیه می‌گوید این مبلغ به آن کشور پرداخت نشده و ظرفیت پذیرش پناهجویان بیشتر را ندارد. در سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون پناهجو وارد اروپا شدند.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 121 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 17:05

ترکیه آمریکا را به اظهارات ضد و نقیض درباره شبه نظامیان کرد سوری متهم کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، همچنین گفت که روسیه بیمارستان‌ها را در سوریه بمباران کرده و مرتکب «جنایت جنگی»شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در روز جمعه، ۳۰ بهمن، مولود چاووش اوغلو در جریان دیدار رسمی خود از تفلیس، پایتخت گرجستان، در پاسخ به سوال خبرنگاران، با ضد و نقیض خواندن سخنان مقام‌های آمریکا درباره «یگان‌های مدافع خلق»، شبه نظامیان کرد وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک سوریه، این شبه نظامیان را «تروریست» خواند.

او افزود: «توسل به گروه‌های تروریستی مانند یگان‌های مدافع خلق در جنگ با داعش در سوریه بیش از هر چیز نشانه ضعف است و همه، به‌ویژه متحد ما آمریکا باید این اشتباه را سریع متوقف کنند.»

ترکیه یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ، و حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، را مسئول انفجار روز چهارشنبه در حوالی ستاد ارتش این کشور در آنکارا معرفی کرده است که در آن ۲۸ نفر کشته و بیش از ۶۰ تن زخمی شدند.

آمریکا این انفجار را محکوم کرده اما گفته است که هنوز نمی‌تواند اتهام ترکیه را در مورد دست داشتن شبه نظامیان کرد سوری در آن تایید یا رد کند.

حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، مداخله یگان‌های مدافع خلق و پ‌کاکا هم دست داشتن خود را در آن انفجار تکذیب کرده‌اند.

مولود چاووش اوغلو در سخنان روز جمعه‌اش همچنین گفت که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هم گفته است که به شبه نظامیان کرد نمی‌توان اعتماد کرد.

آقای کری در این مورد هنور ابراز نظری نکرده است. اما او بارها از ترکیه خواسته تا حمله به کردهای سوری را که با گروه خلافت اسلامی می‌جنگند متوقف کند.

ترکیه پس از پیشروی‌های اخیر یگان‌های مدافع خلق با حمایت حملات هوایی روسیه و تصرف برخی مناطق زیر کنترل داعش در امتداد مرز با ترکیه، مواضع این شبه نظامیان را گلوله‌باران کرد.

وزیر خارجه ترکیه روز جمعه همچنین بار دیگر روسیه را به ارتکاب «جنایت جنگی» در سوریه متهم کرد و گفت که روسیه بیمارستان‌ها و مدارس را بمباران می کند.

این در حالی است که روسیه گزارش‌ها درباره بمباران بیمارستانی در شمال سوریه را رد کرده است. 

ناظر حقوق بشر سوریه چند روز پیش از بمباران بیمارستانی در استان حلب توسط جنگنده‌های روسی خبر داده بود.

منابع مستقل هویت جت‌های جنگی را که با بمباران این بیمارستان به مرگ دست‌کم ۹ نفر منجر شد، اعلام نکرده‌اند.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 186 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:04

ارتش ترکیه می‌گوید که «شبه‌نظامیان کرد» روز جمعه، ۳۰ بهمن، دو سرباز ترکیه‌ای و یک پلیس را در شهر دیاربکر، واقع در جنوب شرقی این کشور، کشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیانیه ارتش ترکیه در این باره عنوان می‌کند که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، این حمله را در محله سور شهر دیاربکر انجام داده‌اند، منطقه‌ای که از دو ماه قبل تحت مقررات ۲۴ ساعته حکومت نظامی قرار دارد.

این رخداد کمتر از دو روز پس از حمله به اتوبوس حامل کارکنان ارتش ترکیه در آنکارا رخ می‌دهد که به مرگ ۲۸ نفر انجامید.

دولت ترکیه عامل حمله روز چهارشنبه را پ‌کاکا و شبه‌نظامیان کرد سوریه می‌داند و رئیس جمهور این کشور نیز تاکید کرده ارتش ترکیه حملات خود را به شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ، یگان‌های مدافع خلق، در سوریه ادامه می‌دهد.

در این حال شهر دیاربکر شرایط ناآرامی را تجربه می‌کند، به‌ طوری که روز پنج‌شنبه نیز شش سرباز ترکیه‌ای در جریان حمله‌ای به خودروی حامل آنان کشته شدند.

از سویی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ارتش ترکیه حملات خود را به شبه‌نظامیان کرد سوریه در روز پنج‌شنبه ادامه داده و مواضع آنها را در شمال سوریه بمباران کرده است.

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد از حملات ترکیه به شبه‌نظامیان کرد سوریه ابراز نگرانی کرده و از آنکارا خواسته بود که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

ترکیه اما تاکید دارد که ی‌پ‌گ سازمانی تروریستی است و حملات خود را به این گروه متوقف نخواهد کرد. 

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 146 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:04

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 117 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:04

کاخ سفید اعلام کرده رییس‌جمهوری آمریکا طرح مصوب کنگره این کشور برای تشدید تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را امضا کرده است.

طرح تحریم تازه آمریکا شامل مسدود کردن اموال و دارایی‌ها، محرومیت از دریافت ویزا، خودداری از امضای قراردادهای دولتی با افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی و نقض حقوق‌بشر در این کشور است.

تحریم‌های تازه آمریکا در واکنش به پرتاب یک موشک دوربرد کره شمالی است که دو هفته پیش پرتاب شد. شورای امنیت سازمان ملل پرتاب این موشک را محکوم کرده است.

از سوی دیگر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز جمعه اعلام کرد کشورش قصد دارد ماهواره‌های بیشتری به فضا بفرستد و این کار را از اهداف استراتژیک پیونگ‌یانگ نامید.

 آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی می‌گویند این ماهواره‌ها پوششی برای آزمایش‌ موشک‌های بالستیک توسط پیونگ‌یانگ است.

- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 133 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:03

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 143 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:03

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


- - , .

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 111 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 13:51